Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 23 juni 2012

Modell - AU - Svart Hyacint

Det blir inte snyggare än så här.......*suck*.....! Jag har längtat efter nya sedan jag tog bort de två med tunna sprickor. Nu har jag fått tag på en men jag är inte glad..........

Men vad säger ni, vad anser ni är fint bruksskick och var går gränsen till bara bruksskick?

Jag tycker inte att en kopp som har dekorbortfall, är krackelerad och missfärgad i sprickorna och botten är det! För mig betyder det ytrepor av bestick och lite missfärgning av te/kaffe, små fläckar eller en prick här och där!

5 kommentarer:

  1. Bruksskick verkar variera väldigt mycket när man ser annonser på tradera...jag instämmer i din beskrivning!

    SvaraRadera
  2. Fint bruksskick ska knappt ha några skador alls, som du säger kanske någon besticksrepa eller en liten prick men inte mycket mer!
    Hoppas att du hittar nya i riktigt fint skick snart! (Kanske när Täby kör 50-taltema på bakluckeloppisen 7 - 8 juli, för dit ska vi väl!?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ABSOLUT!
      Först tänkte jag ha bord men då hinner man ju inte snoka hos alla andra!!!

      Radera
  3. Fint bruksskick är för mig att den är använd men inte mer. Jag skulle skriva det om våra tallrikar som har ngn tunnare bestickrepa men inte om dekoren är skadad. Inte heller om den har nagg eller sprickor.

    vi köpte två sådana av en handlare riktigt billigt och sålde dem på tradera senare riktigt dyrt:)
    Jag samlarn inte på dessa så jag lovar att hålla ögonen öppna åt dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Extra ögon är alltid uppskattade av en samlare.

      Det som kan vara intressant att veta är att sista åren Hyacintdekoren användes på AU-modellen byttes materialet i koppen från flint- till Vitroporslin = en betydligt vitare och hårdare massa.

      Radera