Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 20 oktober 2013

Josef Lorenzl ......... Vem är det???

Jag fick besök av min supersnokerska Luchur för ett par veckor sedan. Det var ett tag sedan hon var förbi så jag hade hunnit flytta om/fixat till lite mer i lägenheten sedan sist. Bland annat så hade en bordslampa som vid inflyttningen bott i sovrummet fått flyttat in i vardagsrummet en sväng. Den har varit omtyckt sedan någon gång på mitten av 80-talet men den har alltid varit lite udda i mitt hem. Min mamma tömde ett gammalt hus och jag sedan dess "tagit hand om den". Men jag har inte direkt tidigare tänkt på något ekonomiskt värde utan snarare:
- Riktigt snygg lampa, den är mest typ lilaaktig, ful skärm, hummm... var skall jag ställa den, jag tror den är engelsk?
Nu utbrister min besökare: Men men det är ju en Lorenzl!!! Jag ser ut som ett frågetecken och fattar ingenting. Efter lite Gogglande så inser jag att hon har som vanligt rätt... En liknande gick på Bukowskis 2010. Min är i nästan perfekt skick, jag hittar bara en liten skada på sockeln i form av ett glasyrsläpp. Efter att ha dumpat den vanliga skärmen som hängt med ett tag så hittade jag den här mönstrade globen på Clas Ohlson. Nu har den hamnat i sovrummet igen...

Formgivning: Josef Lorenzl
Tillverkare: Goldscheider, Wien 1920-30-tal

10 kommentarer:

  1. Snygg, men du dumpade väl inte orginalskärmen? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en hemsk skärm från 40-talet med urblekt siden som höll på att lösas upp. Jag tror att Luchur fick stommen!

      Radera
  2. Den är ju riktigt vacker och tiden då frisyrer och mode var som snyggast :) Bra att du tog hand om den.

    SvaraRadera
  3. En riktig höjdare skulle jag vilja påstå :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kul ekonomisk överraskning kan man klart säga!

      Radera
  4. Jag älskar när man får lära sig något nytt, och när man dessutom gör fynd hemma i egna skåpen så är det lite extra kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur *grandcanyonsmiledelux* !!!

      Radera