Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 21 december 2014

Fjärde Advent - Mer Fungo.....

Ja, jösses så det kan bli... Jag var med Porslinan i Uppsala igår och röjde för första gången på hemskt länge. Jag skulle till Retrolyckans butik för att hämta upp nya inköp men det blir mer om det i nästa inlägg.......

Nr.1 Kö-kulturen är helt annorlunda där, den är minimal. Det ända ställe som det var riktig mycket folk på var Erikshjälpen (Dock en ganska oorganiserad kö, utan snarare liknande den en hord).

Nr.2 Vi var på hela gänget av hjälporganisationer och jag kom bara ut med en papermachefigur till Tant Emma!!!

Nr.3 Det finns många fina Antik-/Retroaffärer att trösta sig med speciellt när man stötte på en lokal pingla (Kerstin Kokk) som kunde guida lite i city.

Men vad blev det mer då? Jo, bland annat ett nytt Fungo-fat som köptes hos Söders Gammalt & Nytt på Kungsgatan 54A. Tyvärr visade det sig att det är samma som jag redan har så jag kommer byta ut det mot den större modellen vid tillfälle.
Tillverkade: Uppsala Ekeby
Formgivning: Vicke Lindstrand
Serie: Fungo - 1949-55

Modell:
Vas nr 3007  - 10    x 8cm
Vas nr 3008  - 11,5 x 9,5cm
Vas nr 3011  - 21    x 21cm
Vas nr 3014  - 24,5 x 8cm
Vas nr 3013  - 13    x 12cm
Vas nr 3015  - 31    x 9,5cm
Skål nr 3019 -   8    x 28cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar