Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

fredag 2 november 2012

AU - Hyacintvariation...

Det här med tefat hos Gefle är en helt egen avhandlig. De har blandat ohämmat mellan modeller, dekorer och färger! Man kunde tydligen redan från början som köpare välja olika varianter av fat till kopparna när de inhandlades. Vissa är självklara som här under i dekoren Hyacint men jag tycker nästan ett helsvart blankt till koppen är snyggare!

Vad tycker ni?
Det råkar inte vara så att någon trots vad jag har skrivit ovan har ett Hyacinttefat tillövers?
 
Koppar
Modell: AU 1956-76
Dekor: Svart Hyacint
Design: Arthur Percy
Gods: Flintporslin
Mått ca: 8cm hög, diameter uppe 9,5-10cm

Ljusstakar
Modell: B4
Design: Kjell Blomberg
Tillverkning: 1956 -
Glasyr: Mangania
Höjd: 17cm

6 kommentarer:

  1. Snyggt både och tycker jag! Gillar när man kan blanda lite hur man vill.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar de svarta mest, stilfullt o snyggt!
    Trevlig helg till dej, kusin vitamin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dax att börja planera för besök i Sthlm nu! Mor hälsar, glöm inte bort sista april.....

      Radera