Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 25 mars 2012

Modell - AU - Bonny/Tunis

För ett tag sedan dök AU-kopp nr. 2 med dekoren Bonny upp och igen funderade jag på hur trevligt det är med handmålade dekorer. De är klart individer med sin egen personliga stil.
TV-kopparna har sin egen udda halvstorlek och jag undrar i hur många dekorer de tillverkades? Jag vet om enfärgade i turkos och gult och med dekor Bonny och Astra (då med Lila fat) men finns det fler?

Som vanligt vill jag ha mer...... den här gången en till kopp i Tunisglasyren så jag får två :-) Såg en på Tradera för ett tag sedan men den slutade på 311:- + frakt, det tyckte jag blev för saftigt och jag behöver inga fler fat!

Modell: AU 1/2 
Formgivning: Arthur Percy 
Dekor: Bonny 1957

Dekor: Tunis (gul) 1956
Mått TV-kopp: ca 7 cm hög och diametern i överkant är 8,5 cm

Material: Flintgods

2 kommentarer:

  1. Mm, TV-koppar är verkligen trevliga och jag är så glad för mina två! Men ett par med handmålad dekor, gärna Astra, vore inte fel! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla med Benny, jag tror att han kanske har extra fat att börja med :-)
      Jag har tyvärr inte riktigt kommit igång med att andvända mina regelbundet men jag går in i min te period nu så jag skall bli bättre!

      Radera