Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 17 mars 2012

Smörhund / Knivlägg

En nödvändig sak i hemmet.......eller?
Jag köpte mina första förra veckan på Erikshjälpen i Spånga för en femma styck.
Jag gillar verkligen formgivningen. De är ettikettmärkta Gullaskruf men mer än så vet jag inte.

Vet någon när de började användas och varifrån bruket kommer??? Jag har liknande från Japan som man skall vila sina ätpinnar på men det är ju inte riktigt samma sak!!!

4 kommentarer:

  1. De här kommer jag ihåg, jag har i keramik.

    SvaraRadera
  2. Söta och hos dig är dom nog en nödvändighet :) Tack för hjälpen idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite :-) Hittade du något?

      Radera
  3. Ska kolla lite, återkommer framöver!

    SvaraRadera