Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 2 april 2012

Modell - BE ........ Oplanerat?

Jag har muttrat lite över mina felköpta MA-tekoppar men så snubblade jag över en Tekanna modell BE i glasyren Oliv och insåg att den matta gröna kannan skulle vara jättesnygg till mina blanka koppar i gröngul Curry-glasyr. Den var inte dyr och jag chansade...........

Frustration..... Ja, det blev jättesnyggt men glasyren på kannan var i bedrövligt skick så den åker ut! Jag sparar handtaget och locket som reservdelar. Mjölkkannan som kom med var också tyvärr trasig så den fotades och slängdes.

Modell: BE
Formgivning: Arthur Percy
Glasyr: Oliv 1962-75

4 kommentarer:

  1. Så synd att kannan var i så dåligt skick för det var verkligen en mysig färg på glasyren och den passade finfint med dina koppar! Hoppas du hittar en kanna utan lock och handtag men felfri i övrigt för inga pengar alls. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att vara samlare alla dagar...... Det blir att aktivera supersnoken eller att göra mig av med kopparna!

      Radera
  2. Vad trist! Kopparna är ju jättefina men om du inte gillar dom kan du inte byta med någon? Jag har ett par tekoppar dock utan fat som du ska få ta en titt på för Porslinan trodde att du kunde vara intresserad av dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Det ser jag fram emot :-D Och så du sa att du kanske kunde ha en glaspropp i dina gömmor som kanske kunde passa i min karaff?

      Radera