Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

torsdag 16 augusti 2012

Retrogodis

För mig är detta det ultimata retrogodiset...... eller hur?

Pastellfärgade TEFAT med BRUSPULVER :-)
Det är viktigt att det finns många tvåfärgade för att det skall få rätt stuk!

Vad tycker ni om?
Punchknappar, Spanska päron, Negerkyssar, hårda Ingefärskarameller eller kanske Brändamandlar....???
PORSLIN
Modell: BE
Dekor: Indiana
Formgivning: A Percy

8 kommentarer:

  1. Åh, mums! De här brukade jag jämt köpa i lilla kiosken i kvarteret när jag var liten. Där fanns godiset fortfarande bakom disk långt in på 80-talet och man fick be Gunnar att plocka ihop en bit i taget åt en. Underbara tefat för 50 öre styck. :)
    Och du - vilken snygg skål de ligger i! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den ;-D
      Nu hittar man Tefat på RUSTA tillsammans med bl a halsband på gummitråd med sockerpärlor i Tuttifrutti-smak!

      Radera
  2. Punchknappar! Tefaten är läskiga, men finns till skillnad från punchknappar på Rosa Kiosken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Punchkottar!!!! Inte illa de heller, Punchknappar XXXL :-)

      Radera
  3. Om jag går tillbaks till 7-års ålder så minns jag att det fanns en kiosk mitt emot skolan. Det hände nog att man gick förbi där och gjorde sig ett ärende med nån krona på fickan. Smågodiset fanns i glasburkar på höjden och man pekade snällt när man hade bestämt sig. I små vita godispåsar med pastell-iga cirklar på lades det ned sega råttor, sockerbitar och mitt favoritval: nötkola i papper. De konkurrerade ut hallon och lakrits-smaken. Kostade dom 10 eller 25 öre? Det minns jag inte men goda var dom,,, :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräddkola från Karamellpojken var inte heller fyskam, jag har för mig att det var tre stiliserade gubbar på pappret...?

      Radera
  4. Svar
    1. Hehehe...
      Jag ser ett mönster :-D Länge leve Punchknappen!!!

      Radera