Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 8 september 2013

Antikvärldens dag 2013

Så stod man i kö igen..... men sällskapet (Prylodesign, Gilas grotta, Kaksmulan & Orange-retro) var excellent så det gjorde inte så mycket :-) Detta år fanns det så mycket fint på Antikvärldens dag så jag skulle kunnit gå i konkurs flera gånger om!!!

Vad kom jag då hem med...
Flodhästen som är så söt & knubbig så man inte kan låta bli att ta på den!!!
Design: Mari Simmulson
Modell: (Är det någon som har nr?)
Tillverkare: UE
 
Jag hittade äntligen en fjärde tekopp i Vera/gul dekoren och som en bonus så fick jag syn på två röda Pallas.
Design gods: Arthur Percy 51-73
Modell: AU
Dekor: Pallas (?) & Vera (H Ringström)
Tillverkare: Gefle
 
Sedan råkade det vara så att min vän med bloggen Tusen Vaser stod och sålde vid ett bord och vad hittade jag där för en mycket moderat peng? Jo den UFO-vas som skulle stå mitt i gänget under blombordet!!!
Modell: 96 20
Tillverkare: BAY
 
När vi retrobloggare träffas så brukar det ske diverse "omfördelningar" så även denna gång. Femtiotalsjakten (Som delade bord med min supersnokerska LUCHUR, som redan tidigare i veckan levererat teakhögtalare.) tyckte att de här ytterfodern från Gefle skulle bo hos mig (Jag håller med!). Den observante ser att det är ett liknande mönster på dem som i dekoren Swing så de passar perfekt till allt mitt gul/svarta som jag redan har.
 
Och från henne kom även en liten västtysk som får bo bredvid sin större kollega...

Namn: 905-24
Tillverkare: BAY

Vi avslutade besöket med bloggfika uppe på cafét där vi o:ade & ah:ade över allas fina fynd!!! Där dök det även upp andra bloggare som vi hittade i lokalen :-) Tant Emmas bravader med sällskap, Tusen vaser & La Mômes old fashioned.

Tror ni vi var nöjda efter det här...... Näpp, så vi blåste iväg med Loppomobilen till Täby och tur var det! Rekordmånga säljare stod där i det fina vädret och jag kom därifrån men en ny kökslampa för en struntsumma...


8 kommentarer:

  1. Alltså den lilla flodisen...to die for!
    Jättetrevligt att träffas igår. Vi var på bakluckeloppisen igen idag och fyndade som bara den minsann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att träffa andra med samma behov att hitta loppisfynd!

      Radera
  2. Vilken dag det blev, trevligt sällskap av alla retrobloggare m.fl. och alla fina fynd oj oj och tur att vi brände iväg till Täby :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi är livsfarliga när loppissuget tar över! Ge järnet och planera för nästa tur!!!

      Radera
  3. Den där röda östtyska mindre vasen har jag ett syskon till....och redan dagen efter såg jag en exakt likadan lampa som den du köpte men med andra färger....dyker nog snart upp hos Tid & rum om jag gissar rätt...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg en blänkare om att hon snokat rätt på en egen... undrar vilka färger hennes har? Den här blev i alla fall perfekt mot Bulbous-tyget & min finska trasmatta :-)

      Radera
  4. Synd att vi missade varandra på Antikvärldens dag. Hade varit trevligt. Sonen som du mötte i affären när han och sambon hämtade mannens manschettknappar sa att han sett dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma :-) Men ni kanske dyker upp i Kista nästa vecka?

      Radera