Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 15 september 2013

Kaffepannor..... måste man ha!!!

Det finns få saker som jag tycker är så gott som kokkaffe :-) Arvids Classic skall det vara!
I min familj har vi mer eller mindre alltid kokat kaffe. På 90-talet övergav jag mina Don Pedros, perkolatorer, Bodums presskannor och kidnappade mammas kaffepanna från NilsJohan istället! Efter det finns det inget annat på hemmaplan, dock så flyttade mammas panna hem och jag skaffade en Stål-Sigvard från 1954 istället. Igår dök det upp en röd i aluminium också!
Trots alla signaturer var det faktiskt inte Sigvard själv som designade dem utan Jacob Jensen, anställd i företaget Bernadotte & Bjørn som han ägde tillsammans med Actor Bjørn.
Den beställdes av Moderna Kök och tillverkades till att börja med enbart i rostfritt stål, men efter 1957 släpptes även modeller i aluminium, eloxerad aluminium och mässing. Man kan även hitta den i färgerna gult, rött och koppar om man har tur.

4 kommentarer:

  1. Alla kaffetanter hade Sigvard´s kaffepanna, kommer ihåg den hemifrån.....kul att någon mer än jag kokar kaffe .....

    SvaraRadera
  2. Den röda är supertuff! Jag håller på att lära mig dricka kaffe bara för att kunna använda alla mina kaffekoppar och kannor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa skälet jag kan komma på ;-D Lycka till!

      Ps. En väl inkoktpanna ger godare kaffe, diska inte förmycket utan skölj bara ur den med hett vatten. Glöm inte att ge kaffet två uppkok och häll sist en skvätt kallt vatten i pipen efter en kort vila, för att få bort skumrester/sump och klarera kaffet :-)

      Radera