Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 18 maj 2014

Mer koniska färgade glas från Reijmyre.....

Jag fick tips från Gilas grotta på Instagram att Lyckliga Gatan hade Rio-glas som jag letat länge efter. Så efter lördagspremiären av bakluckeloppisen vid Solvalla travbana tillsammans med Prylodesign så hoppade hon och Orange-retro (som vi mötte där) in i Loppomobilen och vi gav oss iväg.
 
Första stoppet: Retro och Designateljén i Sumpan där vi lämnade Maria som fixade lite inför Vårloppisen idag 11:00 - 15:00.
Andra stoppet: Huvudsta - Tomt i kassen
Tredje stoppet: Lyckliga Gatan, Midsommarkransen - 4st RIO-glas - Jippi!!!
Fjärde stoppet: Svenska Sushi köket - Lika suveränt gott som vanligt :-)
Femte stoppet: Ett lokalt "hål i väggen" som jag just nu inte kommer på vad det heter - Tomt i kassen
Sjätte stoppet: Hämta Schenker - 3st paket ;-) Fortsättning följer..... Äsch, bara tråkigt!
 
Beskrivning ca höjd:
Raspa           5,5cm       8ml
Samba          7,2cm     10ml
Mambo         8,1cm     25ml
Rio              13,0cm     35ml
(med ett par mm hit eller dit)
Formgivning: Troligen Lennart Rosén 
Tillverkare: Reijmyre
 
 UPPDATERING
Nu saknar jag bara ETT glas:
1. Rio - Lila
 
 
Hör gärna av er om ni har ett att sälja :-)

Bilden över under är ett lån från Porslinsbloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar