Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 4 maj 2014

MP = Martin Persson

Jag är lite av en ljudnörd också. Jag har alltid haft mycket bra HiFi-system och ibland lite onödigt kraftfulla högtalare. Jag har alltid favoriserat Bang & Olufsen, Cerwin-Vega och Technics som tillverkare. Tyvärr har det varit poppis med svarta burkar länge men tidigare var det vanligare med lådor av ädelträ. När jag växte upp så hade vi Mahogny MP1:or i gillestugan och svarta Mini Ring i vardagsrummet, båda kommer från Martin Perssons verkstad i Lima (norra Dalarna).

Nu har jag slängt ut mina både mina Cerwin-Vega och Technics-högtalare och köpt mig ett par MP AB11 (Även kända som "papperskorgen") i Teak! Jag tänkte först att lista massa tekniska data men det är inte det viktiga för mig utan hur jag upplever ljudet, vilket är underbart ;-D Att de sedan är ursnygga till min retroinredning gör dem inte mindre attraktiva!!!!
Lådan till höger innehåller mina tre externa Lacie HD, den skall få lite mer slipning på framsidan och vax så kommer den bli ännu snyggare. Jag har borrat massa hål i baksidan för bättre avkylning och samlat kablar i en gemensam hubb. På ovansidan sitter två snygga haspar och ett handtag i vitmetall som inte kom med på bild. Jag har samma problem som alla andra med fula sladdar. Visst kan man bli av med den del via trådlösa system men nätkablarna slipper man aldrig. Jag gillar dock att gömma dem i trälådor och bunta ihop dem så mycket som möjligt.

2 kommentarer:

  1. Hej, halkade in här fr Emma Freys blogg. Så läser jag Lima. Intressant! Själv så är jag en Limkölla o. det är alltid trevligt när min lilla hemby omnämns.
    Nu Retro läsning! Tror att du har många inspirerande bilder att bjuda på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in i min bloggvärld :-)

      Radera