Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

onsdag 8 februari 2012

Bloggutmaning - Salt & Peppar

Dax för en ny bloggutmaning, RETROLUX är källan till denna.

Visa upp era Salt & Pepparströare!

Jag har två uppsättningar.
1. Mina Colorado- och Pastellaströare av Stig Lindberg Gustavsberg, älskar dem! Här kan du se den finaste samling jag vet hos Form55.
2. Ett Teakset som jag vet lite om men svartpepparn vill jag ha nymald så kvarnen anvands ofta! Jag tror att det är Karl Holmberg AB, Götene som står för formgivningen, gillar det stjärnformade hålen i locken :-)


12 kommentarer:

  1. Väldigt snygga set båda två! Börjar falla för Pastella-ströarna, tror de skulle passa bra i mitt kök. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller ögonen öppna, vilka färger vill du ha?

      Radera
  2. Coloradoserien skulle jag också vilja ha, för många år sedan hittade jag några delar men jag mitt P sålde dom. Ångrar det idag men, men vad hjälper det. Snyggt!

    SvaraRadera
  3. Fina! Själv har jag inte någon retro salt/peppar-set alls....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad bra - Då finns det utrymmer för nya loppisfynd :-D
      Häng på om du orkar nästa gång Loppomobilen är på gång!

      Radera
  4. Finfina salt och pepparkar. Tänk vad många varianter det finns!

    SvaraRadera
  5. Vi har några delar ur Colorado i svart och vitt. Skulle gärna komplettera men de har en tendens att gå väldigt dyrt. Är teakplattan orginal till dessa ströare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, det bara råkade bli så, det skall vara två halvmånformade fat i turkost och rosa på brickan i orginal :-)

      Radera