Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 20 februari 2012

Modell - AR - Det bidde liiite blått!!!

Jag som alltid sagt att jag inte ska ha blå saker!
Men de bara smyger sig på..... Det började med mönstret på min yllefilt i kökssoffan sen Linumkuddarna och nu lämnade Benny/Porslinsbloggen en tekanna i Coboltblått som har samma färg som mina kaffekoppar från i sommras och den är inte fel till de lavendelfärgade heller........ Jag ger upp, blått är välkommet..... men inte för mycket!!!

Modell: AR
Design: Arthur Percy
Tekopp
Höjd:
7,7cm
Ø: 9cm
Fat Ø: 16cm
Kaffekopp
Höjd: 6,8cm
Ø: 7,8cm
Fat Ø: 13,2cm

10 kommentarer:

  1. Aha, blått också nu :) Men jag kan förstå varför både kannan och kopparna riktigt fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här modellen är lite av en favvo :-) tekannorna är de minsta som Gefle har så de är så bra som portionskannor.

      Radera
  2. Svar
    1. Jepp :-D
      Kommer du på besök någon gång så serverar jag fikat ur dem!

      Radera
  3. Svar
    1. Ja... man jag har redan tre i den här storleken i Manganiaglasyren! Plus kaffe- & vattenkannan! Men nu funderar jag på att skaffa den i Lavendel oxå..... fast den har jag ju redan gett bort ett ex av vid ett tidigare tillfälle!

      Radera
  4. Man kan ju alltid ändra sig...snyggt med blått!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för många kannor...... 15st tror jag.... *klurar* ... det kan vara fler!?!

      Radera
  5. Nog är den fin alltid, jag har nog en sån kvar tror jag, samlingen är ju nedpackad så jag vet inte med säkerhet ;-)

    Den blå glasyren som du kallar coboltblå har nåt nummer, men inget egentligt namn, den brukar kallas "Percyblå"

    Jag ska vid tillfälle kolla om jag har några Lavendel-dubbletter, är inte heller säker på det...men det är möjligt.

    SvaraRadera
  6. Vilken superfin blogg du har DeBeer!!

    Bara för att du inte behöver mer blått:), så kan jag tipsa om att jag har en hel hop med tekoppar, fat assietter, kanna etc. i modell AR av Percy ute på Tradera just nu.

    http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=percy%20ar&catid=-1

    Jag ska besöka din blogg ofta, hoppas även att vi syns på PES!

    Mvh simco

    SvaraRadera