Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

tisdag 6 mars 2012

Bloggutmaning - Thé, Kaffe & kanske Choklad?

Då var det dax igen för en ny Bloggutmaning som jag tror började hos
La Mômes Old fashioned!
Det är bara att erkänna att jag äääääälskar kannor ;-D

Ett sett kan bestå av två eller tre delar: Te-, Kaffe- & Varmvattenkanna. Ibland är de stapelbara :-)
Eller så dyker det upp fler som får en att klia sig i huvudet & undra.... Vad skall man ha den här till då???

Gemensamt för alla mina kannor är att de kommer från Gefle och att Arthur Percy oftast står för formgivningen. Är det någon som vet vem som formgav nr.7 som fortfarande är anonym?

1.
Modell: BA - 1955
Glasyr: Negro/Creme & Guld
 
2.
Modell: BE - Dubbelkanna
Glasyrer: Negro, Alba & Astra
 
Uppdatering: 130418 - Nu saknas bara underkanna och snipa i Albaglasyren.
 
3.
Modell: AU - Dubbelkanna 1952-53
Glasyrer: Mangania, Svart (Blank), Vit (blank) & Tunis (Blank)


4.
Modell: AR - 1943
Glasyr: Mangania, Blå massa, Rubin & en Percy-blå som just har flyttat ut.
Här har jag en trio av tekannan i Manganiaglasyren, de används som portionskannor. Detta är en av de minsta kannmodellerna som finns hos Gefle. Det saknas en varmvattenkanna i Rubinglasyr på bilderna.
 
5.
Modell: AH - 1946 - 150105 Hela serien har nu flyttat ut till ett nytt hem, adjö med er!!!
Dekor: Teneriffa
 
6. Modell: MA - 195?
Glasyr: Mangania
Formgivning: Lillemor Mannerheim
Nu har kannorna flyttat ut men jag har säkert 5 eller 6 sockerskålar, de är bra till allt möjligt :-)
7.
Modell: TC - 19??
Glasyr: Astra
Formgivning: Okänd
8.
Modell: AX - I två storlekar.
Glasyr: Oliv, Tunis, Mangania & Peru.
Jag har bara sett den här med Zebradekoren förr så det var kul att springa på de här.
 
9.
Modell: E 
Dekor: Astra
Det här är den te-/kaffeservis jag har flest delar av. Jag har även tekanna och assietter men de är helt lila alltså i Astraglasyr!
 
 
 
 
Fler Bloggar som är med i utmaningen:

12 kommentarer:

  1. Snygga, visst är det kul med kannor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp :-D men nu MÅSTE jag säga stopp! Förmildrande omständighet är att de är arbetande porlin som jobbar nästan varje dag!

      Radera
  2. Nämen, helt otroligt vilken samling. Är skåpen fulla;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag erkänner att nu lutar det åt att det behövs kofot till hjälp!

      Radera
  3. Det var ingen dålig samling kannor du hade, var gömmer du alla dem? ;)
    Förstår att du behöver mer plats, särskilt ett stort kök med vansinnigt många köksskåp. :)

    SvaraRadera
  4. Ja kära nån, det var en härlig samling :) Bra och informativt också, gillas!

    SvaraRadera
  5. Det var en imponerande samling du har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar sig sa mordbrännaren *mickjaggergrin*

      Radera
  6. Vilka underbara kannor!
    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fortfarande plats för ett par till :-)

      Radera