Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 26 april 2014

Då var det dax för det där med ytterfoder...........

Ok, jag vet att de finns massor med samlare av blomkrukor/ytterfoder men jag har inte varit bland dem. Oftast har jag nöjt mig med vad som helst bara de har varit vita.
Nu har det ändrat sig radikalt..... Jag gör inget halvdant så nu är det ytterfoder som gäller. Födelsedagen till ära visar jag mina två nyinköpta som jag kom hem med för en liten stund sedan. Jag har ju varit på megaloppis i Solna igen. Jag har svårt att hålla mig där ifrån... Och supersnälla Bengt från Karlstad var där och behövde en fikakompis :-)
Främre raden:
Tillverkare: Gefle
Formgivning: Arthur Percy 1936 -
Modell: U Nr.2 & Nr.3
Och tidigare i veckan hittade jag de här tre som bara MÅSTE följa med mig hem.......
 
Bakre raden:
Tillverkade: Gustavsberg
Formgivning: Gunnar Wennerberg
Modell: Liljekonvalj Nr.2
Sedan höll jag på att glömma den här kvartetten som jag tidigare bytt till mig av Femtiotalsjakten :-)
Och mina modell P foder som jag gärna vill ha en vit till av!

4 kommentarer:

  1. Dom är fina och passar perfekt hemma hos dig. Grattis Grattis!!

    SvaraRadera
  2. Vilken samling! Jag tycker att blommorna oftast kommer bäst till sin rätt i vita krukor/ytterfoder. Jag tycker mycket om Liljekonvalj men de översta du visar var ju underbart vackra!
    Bästa hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig! Krukorna skall bara vara en neutral bakgrund till växten i :-D

      Radera