Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 6 april 2014

Mera Hyacint ....... Det borde få mig att jubla men det blev tvärt om!

Ja, Svart Hyacint är min absoluta Nr.1

Nu var de så här att jag var ju i Gustavsberg förra helgen. Och ett av det första mina ögon fick syn på var Tekoppar i Hyacintdekoren men med glasyren flytande blått!
Nu VET alla som följer min blogg att jag har ett lite komplext förhållande till färgen blått!!! Det är skitsnyggt...... men helst inte hemma hos mig. Ok, nu råkar det vara så att färgen smyger sig på mig...... Det har kommit in mer och mer men då i de "skitiga" nyanserna. Detta blev kristallklart när jag fotade kopparna inför det här inlägget! Ultramarin ska inte bo här så nu skall de bytas bort.

Tyvärr fick jag en chock när jag packade upp mina inköp. När jag satt och väntade på att mina kumpaner skulle hämta i omgångar alla de fynd som de köpt så åkte det förbi en ungdjxxxl på en sparkcykel (Heter de så?) och tror du inte på fxxn att ungen körde in i en av mina kassar!!! Dock var det en "mjuk" kasse så jag tänkte inte mer på det men när jag kommer hem inser jag att porsliskassen som stod innanför har åkt in i ett stolsben..... Fatet har det gått en skärva ur och en kopp är spräckt = två överlevde. Nu får jag skaffa fat till dem och sedan skall de ut ur lägenheten....
Jag har bra kontakt med en av Stockholmsområdets bästa retrobutiker (& skivaffär), An Ideal For Living (Södermannagatan 19) de har två svarta Hyacint inne så här skall göras en rockad!!! Vill ni dit på besök, vilket jag rekommenderar, ring alltid först och kolla öppentiderna, de brukar smita iväg på inköpsresor ibland!

2 kommentarer:

  1. Vilken osis! Ungar på sparkcyklar kan vara farliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vidriga små saker...... Eller snarare dåliga föräldrar som inte har koll på sina barn!!!

      Radera