Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

torsdag 21 februari 2013

Vattenkannan....... man inte kan vara utan!

Inte ett helt planerat inköp men jag kunde inte låta bli den!!! Jag har nuddat vid tanken tidigare... Jag har vuxit upp tillsammans med en, men vår var gul! För varje år tyckte jag att den blev grönare & grönare (av alger) sen plötsligt en dag så var den bara borta!

Nu har jag en egen lila :-D
Den brukar kallas "Svanen" men jag tycker den snarare ser ut som en Myrslok!
Formgivning: Knut Brink - 1958

7 kommentarer:

  1. Kul att ses!!!! Myrslok eller hålögd tomte;) gillar färgen i alla fall. Idag blir det Gustavsberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppar över Gustavsberg idag måste ta hand om hemmet! Men det är alltid lika kul att springa på dig:-)

      Radera
  2. Svar
    1. Funderar på en trio.....*klurar*....men det är ingen nödvändinghet :-) Får skaffa fler blommor först!!!

      Radera
  3. Klart du skall ha en trio :)
    De är läckra dessa, synd bara att de brukar kosta så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också kunna tänka mig att utöka min "svansamling", en känns ju lite torftigt... ;) Och då skulle en i den här färgen hamna högt på önskelistan! :)

      Radera
    2. Sälv skulle jag nog slå till om jag fick syn på en svart. Jag försökte köpa en hos bordförsäljaren i Gamla Enskede men han ville inte släppa den :-(

      Radera