Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

fredag 29 mars 2013

Modell - A - Ingrid Atterberg

Det skall finnas en hel hoper av de här pjäserna med "vattenringsmönster"! Jag har snokat fram tre!!!
A2 - Skål: 23 x 7,5cm
Glasyr: Indiana (Turkos)
A5 - Vas: 10cm
Glasyr: Mangania
A9 - Vas: 25cm
Glasyr: Indiana med gul insida (Tunis?)

Jag har sett den största vasen omgjort till lampfot vilket var riktigt snyggt! Kanske något att tänka på?

Här kan du se ett gäng till hos en bloggkompis:

10 kommentarer:

  1. Lite otur att du hann sno dem framför ögonen på mig, jag som har den största skålen i serien :-) Det finns många vaser, jag har några stycken också, en likadan som din svarta, en i samma storlek, men currygul och två st lillebröder till din stora ljusblå, samma modell, men mindre. De har dock lite skumma färger, Lagun och en konstig grön färg, inte lika tjusiga kan konstateras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det gå :-)
      Men jag skall nog se om jag både kan hitta "din" skål och en vas i mellanstorleken innan jag är klar ;-D

      Radera
  2. Glad Påsk önskar vi dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma, kom och hälsa på i Valborg vetja!!!

      Radera
  3. Se så fina dom blir i grupp. Grattis till köptet och tack för i går och idag :) I morgon hoppas jag på det stora fyndet om nu vädret inte säger ifrån.

    SvaraRadera
  4. Jag mejlade ju om det, men glömde kommentera. Din skål heter A2, inte A3 (den är 26,5 cm). Den vasen du kallar A8 heter A9 (A8 är 19,5 cm). Det finns tre vaser i serien som inte har dessa former, A10-A12, med dekoren Castra. Här kan du se en sån vas: http://upsala-ekebysamlarna.blogspot.se/2011/03/castra-ingrid-atterberg-for-gefle.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Text är uppdaterad :-D Tack så mycket!!!

      Radera