Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 11 mars 2013

Sklo Union...... En kändis?

Min mamma fick ta över min stora Savoy från Iittala så nu är jag ute och småsneglar efter andra utlänningar..... Jag tycker verkligen att de här tunga kraftiga vaserna i tjeckiskt glas är maffiga! Den här var ett byte på bloggtäffen sist från RETROLUX.

Som så ofta skulle jag vilja ha tre olika modeller, skulle då inte säga nej till en i turkos eller lime och den tredje i klarglas.
Tillverkare: Sklo Union, Rosice fabric - Tjeckoslovakien
Modell: Abstract - 1968
Formgivning: Vladislav Urban

13 kommentarer:

  1. Oj så underbar! Och så fint med tulpanerna i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vårlökar är det bästa som finns :-)

      Radera
  2. Underskattade vaser tycker jag, kanske för att man hittar dom nästan överallt och är billiga.....men snygga, har flera stycken i olika modeller.Bra gebortvaser med blommor i istället för att köpa nya dyra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Har du någon bild på dem? Jag kollar i din blogg...... Härliga klumpar :-)

      Radera
  3. Snyggt! Jag hade 2 stycken men dom är nu sålda men läckra var dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, lätt att locka när de är borta!!!

      Radera
  4. Jag tycker också att de är häftiga, står säkert stadigt också. Jag har aldrig hittat den modellen, men gör jag det får den alldeles säkert följa med hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan du tänka på mig :-D

      Radera
  5. Svar
    1. Nix men gamla hemmanr. är dött!!!

      Radera
  6. Jag håller med, den är maffig - och riktigt häftig!

    SvaraRadera
  7. Tänk det som man först inte gillar kan man sen börja gilla....dessa vaser tycket jag för några år sen var fruktansvärt fula....nu gillar jag dem allt mer....passar bra med tulpaner i.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig till 100%, skulle inte tagit i den ens med tång för ett par år sedan :-D

      Radera