Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 31 maj 2015

Gefle Porslinsfabriks turkosa glasyr........

Asså! Vad kan jag säga förutom att jag älskar den här färgen!!!

Nu har jag så tur att jag har fina retrovänner t ex Porslinan & Retrolux som spanar till mig! Ytterfodren har jag fått i två omgångar av Porslinan (Hon har fyra av de största själv om jag inte missminner mig!) och Retrolux har hjälp mig med att ersätta och utöka min samling av serie A sedan ett helt gäng gick sönder i "Den stora kraschen"! Det kommer så småningom två till delar från henne i sommar, som jag längtar!!!
YTTERFODER
Modell: AK - 1955-62
Storlek: 0 / 12cm & 1 / 14cm
Design: ?
 
VASER/SKÅLAR
Serie: A - 1955 - 57
Modell:
Vaser: A5 / 10,5cm & A8 / 19,5cm 
Skål: A2
Design: Ingrid Atterberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar