Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 19 januari 2013

Modell - IG x 3st

Jag börjar misströsta.... Tyvärr är det så att objekt i Manganiagrasyren som jag inte har, börjar att bli svåra att hitta....*suck*...!!!
Sedan har jag haft lite otur med mina kontakter på olika forum, jag har fått erbjudanden som inte blir av...... man lockar med fina ord och så sen står man där med rumpan bar när de inte fullföljer affären! Det är en vas i modell LC & 3st fyrkantiga små fat med bladdekor som inte hittade hem till mig, de är saknade.....

Om det är någon där ute som vet att ni har något i Mangania-/eller Nergro glasyrerna som gömmer sig i djupet av ett skåp eller nerpackat i en låda så hör av er, jag uppskattar det jättemycket!

Här kommer i alla fall en ny trio som jag inte visat upp tidigare. Det var inte meningen att jag skulle ha några blå delar i I-serien med de har lixom bara dykt upp???

Tillverkare: Gefle 1952-55
Formgivning: Mari Simmulson
Modell: IG
Storlek ca: 16,5cm
Glasyr: Mangania, Lagun & Percyblå

7 kommentarer:

  1. En och en är de okej men i en trio...WOW!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det jag ALLTID säger: Det är fiiint med flara!!!

      Radera
  2. Hur vet jag att det är just den glasyren? Vilken märkning skall jag leta efter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man tur så finns det en silverstämpel på undersidan av godset med namnet på glasyren men den är ofta bortnött :-(
      Annars är det bara rutin som gör att man känner igen just Gefles svarta matta glasyrer! Jag vet iaf att det finns modeller som jag saknar där ute, det gäller bara att hitta dem!!!

      Radera
  3. Vad tråkigt med det som inte har blivit av :( Jättefina vaser dom har jag missat när jag varit hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna övveraska dig! Trodde att du sett allt ;-D

      Radera
  4. Mmm, de här gillar jag! Särskilt i den Percyblå glasyren. Ska absolut inte ha några, men skulle jag råka komma över dem till vettigt pris så... (Har lärt mig att det är bäst att aldrig säga aldrig... ;))

    SvaraRadera