Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 3 november 2013

Vad skall jag säga om Cello..........

* Jag erkänner att jag är en porslinsnörd!
* Jag har svårt att låta bli att plocka upp fint porslin!
* Jag köper mer än jag borde!
* Mina skåp är fyllda med porslin som inte används så flitigt som jag kanske skulle velat.......

Men vad gör det!!!

Om jag gillar något så brukar snokarblicken aktiveras och då går det fort...

Här är min nya besatthet. Gillar både form på godset & dekoren. Det som är kul med Gefle är att deras dekorer ofta går att kombinera med varandra. Här är ränderna i Astraglasyren & "plupparna" i en duvblå glasyr som används bland annat i dekoren Pyrola.

Modell: S - Vitroporslin
Formgivning: Troligen Sven-Eric Skawonius ?
Dekor: Cello 1958-60 - Brita Mellander
Tillverkare: Gefle

2 kommentarer:

  1. Snygga! Snart får du flytta "hem" till Sumpan och en 3:a ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag små längtar....... Vi får se om ett år!!!

      Radera