Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 1 december 2013

Reijmyre - Koniska färgade glas...

Vad kan man säga annat än att de är urfina! Som vanligt har vissa saker i mitt hem en förmåga att bara smyga sig in som om de alltid har bott här??? Ja, jag tänkte ha ett färgat selterglas så för något år sedan kom Samba. Men sedan kom lite Mambo in drällande helt oplanerat och igår ett gäng Raspa från Megaloppisen - Solnahallen nu i helgen, så nu MÅSTE jag ha Rio också!!!!

Formgivning: Troligen Lennart Rosén 
Beskrivning ca höjd:
Raspa           5,5cm       8ml
Samba          7,2cm     10ml
Mambo         8,1cm     25ml
Rio              13,0cm    35ml
(med ett par mm hit eller dit)
Tillverkare: Reimyre
 Som synes saknar jag två glas:
1. Mambo - Blågrönt
2. Raspa - Blått
Hör gärna av er om ni har något till övers :-)
Bilderna över & under är ett lån från Porslinsbloggen

4 kommentarer:

  1. Håller med om att de är sjukt fina! Skulle helst ha Mambo i bara grönt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller korpgluggarna öppna för dig när jag hittat mitt saknade ;-D

      Radera
  2. Åh, superfina! Vill byta ut mina glas från Ikea till något mer retro, kanske blanda lite färger och tillverkare, gillar egentligen inte ha samma!

    Ha en fortsatt bra tisdag! :) Kram, Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ena utesluter inte det andra.....

      Radera