Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 18 september 2011

Diana

Jag kunde inte låta bli Diana när jag fick syn på henne. Hennes skick är inte det bästa så jag har frångått min princip att att aldrig köpa skadade saker. Tyvärr så är hjortens ena horn avbrutet (jag har satt dit ett falskt), det är en hel del "fläckar" och sockeln saknas men så var priset därefter! Hon passar i utrymmet under bordet så där får hon bo. Jag skall försöka fixa en sockel till henne just nu står hon på en kartong! Hon har en "syster" Flora som dök upp senare 1943, den statyetten såg jag förra helgen på Antikvärldensdag i Solnahallen och säljaren skulle ha över 800:-.

Design: Arthur Percy
Glasyr: Alba
Tillverkningsår: 1928 - 40



Diana är i romersk mytologi vilda djurens och jaktens gudinna. Det är så gott som ingen skillnad mellan henne och grekernas Artemis. Hon avbildas i romersk konst som jägare med båge och en jakthund eller hjort som följeslagare. Hennes namn liknar romarnas ord för himmel (dium) och dagsljus (dius). Hon åkallades som fruktbarhetgudinna av romerska kvinnor som ville ha hjälp att bli med barn eller föda. Antagligen var hon från början en inhemsk romersk skogsgudinna men kom att förknippas med Artemis och kom att låna sin koppling till Selene och Trivia. Det mest kända stället för dianadyrkan var Dianalunden vid sjön Nemi. I staden Rom var det viktigaste Dianatemplet på Aventinen som sades härstamma från Servius Tullius' tid. Inom kulten i Rom ansågs Diana också vara underklassens och särskilt slavarnas beskyddare. Hennes helgdag den trettonde augusti var även en ledig dag för slavar. Ett annat viktigt centrum i riket för Dianadyrkan var Artemistemplet i Efesus.
Källa: Wikipedia

Bild lån från Grödinge Antik & Design AB
Flora (av latinets flos, (pl: flores), "blomma"), är blomstergudinnan i romersk mytologi och gudinna över spannmål och andra nyttiga växter, inklusive vinstockar och fruktträd. Med tiden sågs hon som gudinna över växtligheten och våren motsvarande grekernas Chloris.
Floralia eller florifertum var en vårfestival till gudinnans ära som firades i Rom någon gång i slutet av april eller början av maj.
Källa: Wikipedia

3 kommentarer:

  1. Godmorgon Elin, kul att du hittade hit!

    SvaraRadera
  2. Vet du, jag lämnade kommentar redan för nån dag sen men den kom aldrig fram. Jag vet att mamma blev ut för samma sak.
    Iaf det jag skrev då var att vi använder besticken varje dag och är så glada över dem. Dom utan krull är favoriterna. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera