Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 19 september 2011

Måndag morgon....regn!

Usch, regnet smattrar på fönsterbläcket och en jobbig vecka börjar. Jag brukar älska regn men den här morgonen känns allmänt jobbig, bihålorna, ögon och huvud värker men ingen feber tack och lov, har inte tid att bli sjuk! Vad räddar denna start, jo en goood kopp kaffe! Som född Norrlänning är jag Kokkaffekokare och har haft omfattand studier i ämnet genom att jag inte gillar sump i koppen!!! Vad jag kommit fram till är följande:

1. Koka upp vattnet i pannan (Bernadotte i mitt fall)
2. Häll i kaffet, ställ av pannan till det slutar koka
3. Ge den ett uppkok till, ställ av
4. Vänta ett par minuter så sumpen sjunker
5. Häll en kall skvätt vatten i pipen, detta gör att ev sump försvinner och att kaffet klarnar
6. Är du extra noga så silar du även kaffet i en finmaskig sil innan du häller upp det i en förvärmd serveringskanna
7. Njut

Kanna modell AU glasyr Mangania, resten av delarna har dekor Mallorca som först börjades användas 1962 av Gefle, den är dock mycket känslig så ofta ses bortfall både i dekoren, på den svarta kanten och av guldet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar