Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 2 januari 2012

Då var det nytt år - ASTRA

Dax att nämna ASTRA.... som är två helt olika saker:
Nr. 1
Astra är namnet på en dekor av Eugen Trost, det är samma mönster som på Zebra koppen i modell AU men med lila kilar. Te/kaffe koppen är då av modell E formgiven av Sven-Eric Skawonius och i vitroporslin, resterande delarna i kaffeservisen modell E är formgivna av Mari Simmulson medan teservisen här ovan är av modell BE och av Arthur Percy och då i flintporslin. Här kan man verkligen tala om sammarbete mellan kreativa kollegor.
Nr. 2
Astra är även namnet på den djuplila blanka glasyren från Gefle. Du kan hitta den på diverse olika delar, jag har sett den på två olika teserviser, med guldkilar på en hel serie (Brilliant), på flera typer av assietter och en mattallrik. Jag är lite småsugen på teservisen nedan så springer jag på den slår jag nog till :-)
 Bilderna ovan är lån från okänd källa

1 kommentar:

  1. Mmmm, Astra! Älskar mina små vickningstallrikar i modellen Ax med Astra-glasyren. Och har jag inte fel för mig är det just den lilla gräddkannan du visar här ovanför som står och skräpar i mitt köksskåp. Med en liten överglaserad tillverkningsmiss tyvärr, men kan du leva med det så är den din! :)
    http://porslinan.blogspot.com/2010/10/ibland-har-man-tur.html

    SvaraRadera