Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 29 oktober 2012

AR - Är det en Hägring jag ser...?

Jag har tidigare sagt att jag sett en hel uppsättning AR i en babyblå färg på en bild men det var åratal sedan. Efter det har den lyst med sin frånvaro har jag har nästan trott att mitt minne har svikt mig... ...att det var en dröm... ...eller till och med tillfällig sinnesförvirring!!!?

Men nu har de dykt upp igen!!!

Dock visserligen bara tekoppar och det är inte så illa :-) Nu inser jag oxå att det är den ljust tukosblå glasyren som används till Indaianadekoren!

Det var 6st från början men jag delade kapet med Porslinan som var med i Loppomobilen, hon älskar turkost!!!
Modell: AR - 1943
Formgivare: Arthur Percy
Glasyr: "Indiana" Vet tyvärr inte glasyrnumret (Turkos)

Ps. AR finns i ytterligare en blå färg - Lagun (Ultramarin) Nu bara VILL jag har två koppar av den med!!!

4 kommentarer:

  1. Dom är jättefina, jag gillar också turkos som färg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte först behålla fyra st. men jag kände att de verkligen borde bo hos Linda!!!

      Radera