Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

fredag 26 oktober 2012

Vackra Astra... Har nu blivit lite kantstött!

Det här är lite av mina finkoppar :-) Jag har i flera år bara haft tekopparna men jag har småsneglat efter kaffekopparna en tid och har nu skaffat två.

Tyvärr så var även här en skadad när jag packade upp. Bra kartong men inte fixerade och individuellt packade delar gjorde att hela paketet klirrade :-( Tur var att bara ena koppen fått ett redigt nagg. Så jag kontaktade säjaren som glatt säger att hon har ett helt gäng och gärna skickar mig en ny...........  Jag passade då på att köpa två till :-D
Astra är namnet på en dekor av Eugen Trost, det är nästan samma mönster som på Zebra koppen i modell AU men med uppåtriktade lila kilar.
Te-/kaffe koppen är då av modell E formgiven av Sven-Eric Skawonius och i vitroporslin. Men Astra är även namnet på den lila glasyren och den har inget med Trost att göra :-)

7 kommentarer:

  1. Nej, inte igen men vilken tur att du fick en ny.
    Hoppas vi kan loppa på söndag :)

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att hon hade fler och kunde hjälpa dig. Råkade ut för samma när jag köpte mina Blåbärskoppar frå Karlskrona och som tur var hade säljaren fler och var trevlig nog att dels sälja fler men även ersätta den skadade koppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland stöter man på bra och ärliga säljare :-)
      Jag önskar att det hände oftare :-(

      Radera
  3. Men åh, har du kvar den trasiga? jag är ju ständigt på jakt efter trasigt och naggat porslin.

    SvaraRadera
  4. Fina Astra! Jag har en tekopp och den är fin, men allra finast är de definitivt i grupp.

    SvaraRadera