Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 20 oktober 2012

Dax för mer glas - Bouquet

Den totala avsaknaden av mitt älskade svarta gör att jag måste hitta på något annat här i bloggen.....*suck*.....

Så nu har jag kommit fram till lite mer av mina glas :-D
Min guldgruva är sex av varje (vit & röd) av dessa skönheter! De ligger underbart i handen, har en perfekt balans mellan kupa och fot, får vinet att smaka dubbelt så gott och så har de en fiiiin stjärna mitt på magen!!!
Stjärnan är tänkt som ett riktmärke, hit men inte längre om du vill få ut det bästa av ditt vin. Formgivningen känns så tidlös att jag utan problem kan ha dem till allt mitt porslin. Jag skall vid tillfälle se om jag kan få tag i lite fler glas i serien. Öl- och starkvinsglasen ligger längst upp på önskelistan. Det finns en större karaff men den här räcker gott till mig... Jag är ingen stor vindrickare men när det passar tackar jag inte nej ;-D

Tillverkare: Kosta/Boda
Formgivning: Signe Persson Melin
Modell: Bouquet - 1972

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kan bara hålla med! Började spara både på Line (guld) & Chateau under 80-talet men de kändes inte rätt så jag bytte/gav bort dem!!!

      Radera
  2. Jättevackra i all sin enkelhelt och smart med en dekor som är både vacker och har ett syfte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gillat dem sedan mina föräldrar köpte dem och när jag fick erbjudandet att ta med dem hem till mig sa jag blixsnabbt JA!!!

      Radera