Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 1 februari 2015

Efter ett par år så kom den hit..... Modell MA

Jag hade tänkt att hoppa över den här modellen för jag tycker själv att den är tung, klumpig och att man bränner knogarna mot godset när man häller ur dem, men så blev det inte! Den smög sig in ändå, först med sockerskålarna som jag tror att jag har sex av (Används bla som plockskålar till Taco-tillbehör i det här hemmet!) sedan kom varmvattenkannan och så var det kört..... Och den ÄR ju ganska snygg i Manganiaglasyren!
Tillverkade: Gefle Porslinsfabrik
Formgivning gods: Lillemor Mannerheim
Modell: MA

Delar: 
Varmvattenkanna
Kaffekanna - 1,6 Liter  - Saknas
Tekanna - 1,1 Liter
Mjölkkanna - 9,5cm eller 10,5cm
Sockerskål - 6cm eller 7,5cm

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja... men är det tillräckliga skal för att de skall stanna kvar? Funderar på att sälja kannorna!

      Radera