Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

onsdag 5 oktober 2011

Collier - Berit Ternell

Åh vad jag gillar denna dekor, Collier av Berit Ternell 1958. Porslinsbloggen levererade den lilla klotvasen vid sitt besök hos mig, byteshandel är toppen! Vi gillar omfördelningar!!!

När jag såg den på blid första gången trodde jag att bottenglasyren var Negro men när den kom hem visade det sig att den är matt men mörkt mörkt grålilablå med blanka färgfält och prickar. Skitsnyggt!!!
Mina delar är:
M15 - Skål / L. Mannerheim 1955
M24 - Ljusstake / L. Mannerheim 1955
HO1 - Klotvas / A. Percy 1936-58
Jag vet att den finns i en hög vas modell M48 också, den kanske dyker upp i mitt hem snart :-)

2 kommentarer:

  1. Åh så snygg! Gillar nog allt jag sett där Ternell haft ett finger med i spelet.

    SvaraRadera
  2. Jag blir varm i hjärtat när jag tittar på dem och ett fånflin brer ut sig över mina läppar :-)

    SvaraRadera