Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 3 oktober 2011

Fornasetti - En italienare att längta efter!

Någon dag när jag känner mig riktigt rik skall jag köpa fler saker designade av Piero Fornasetti. Jag skulle så gärna vilja äga en lampfot i Architettura serien. Jag skulle inte heller tacka nej till tekannan och ett par koppar eller ett paraply. Nu har jag bara största burken med lock men det är inte så illa det heller! Den är ca:28cm hög (m knopp) och har en diameter på 18cm. Här förvaras lagret skorpor inhandlade i det lokala bageriet nere på hörnet :-) Om jag skulle våga mig in i butiken i Milano skulle jag nog shoppa ihjäl mig eller skuldsätta mig för evigt!!! Hans storhetstid var under 50-talet då många av hans mest kända föremål skapades.
Läs mer om denna man: http://www.fornasetti.com/


Bilden lånad från okänd källa

3 kommentarer:

  1. Burken är riktigt häftig!

    SvaraRadera
  2. Gillar den enormt!!!
    Jag bor mitt i centrala Sunbyberg, vid vattentornet, så ta med Porslinan och kom och fika hos mig någon dag så kan vi ta "Sumpansvepet" ihop!

    SvaraRadera
  3. Jamen det vore jättetrevligt! Har du FB?

    SvaraRadera