Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 10 oktober 2011

Modell - EA - Variant

Detta är mina yngsta koppar. Jag tyckte dock att de var fina mot teservisen BE i Astraglasyr, här saknas det dock en underkanna för att settet skall vara komplett.

Modell: EA
Formgivning/Dekor: Variant/Lila 1960-64 - Arthur Percy
Mått Tekopp: 7,5 cm hög och diametern i överkant är 9 cm. under koppen finns en förhöjd klack som är delad i tre delar. Faten är 15 cm i diameter.
Gods: Vitroporslin





2 kommentarer:

  1. Jag använde alltid mina Astrakoppar tidigare men om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag att de här passar bättre till. Även BE modellen har lite 60-tals stuk. Tittar man på mönstret längs tekannans lock och kanterna på snipan / sockerskålen så kan man se att mönstret Variant kanske har sitt ursprung där :-)

    SvaraRadera