Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

tisdag 16 oktober 2012

Ewald Dhalskog - Ljusstake

Jag har spanat efter den här ljusstaken ganska länge men man brukar oftast se den i grönt eller blått! Den här har två små micronagg så nu skall fixa till dem.
Först tänkte jag mig ett par, jag är ju svag för flertal men jag har ändrat mig!!! Den är så häftig att den inte behöver sällskap!
Tillverkare: Bo Fajans 1937-39
Formgivning: Ewald Dahlskog
Modell: D-62
Glasyr: Topas
Mått: Höjd 14 cm Bredd 24 cm

5 kommentarer:

  1. Jäklar så snygg! Tycker att glasyren påminner om den på mina bokstöd, men den heter Frost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall titta en gång till under den, för stämplarna syns knappt de är ifyllda med glasyr!

      Radera
  2. Svar
    1. 1. Fyller nagget med gips, gesso eller spackel.
      2. Retucherar med lämplig färg, gouach, olja eller vinyl.
      3. Avslutar om det behövs med förseglig med tex. lack.

      Radera
  3. Den var ännu finare i verkligheten. Tack för kaffe och lunch i söndags!

    SvaraRadera