Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 22 oktober 2012

Mera av fina Betina...

Nu har jag hittat en del till i min vardagsserie - Betina.

Dessertskeden - Det blev 6st så nu behöver jag inga flera. Betinas bakgrund ligger fortfarande höljd i dunkel men allt mer tyder på gott industrispionage av japanerna på 50-talet.

Jag har fallit handlöst för dem, hela formgivningen gör mig glad! Allt från infästningen mellan materialen till avfasningen av skaften och tyngden i handen. Jag vet att det skulle vara mer patriotiskt med Thebe, Singoalla eller Focus men dessa är rätt för mig :-)

Jag saknar fortfarande te-/kaffeskedar så ser någon dem där ute i loppisdjungeln så hojta till högt!!!

15 kommentarer:

  1. Förstår att du gillar dessa. De är verkligen snygga. Gaffelns design är underbar. Skulle gärna ha sådana själv hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ligger "sketafint" i handen som en vän brukar säga ;-D

      Radera
  2. Riktigt snygg modell! Jag kan inte minnas att jag stött på dessa på loppis någongång, jag skulle nog ha märkt den lite annorlunda övergången till stålet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är inte helt ovanliga men oftast är det smörgås-/förrättsbesticken man hittar.

      Radera
  3. Heter de Betina? Det visste jag inte. Jag har tre gafflar och en sked (modell större) om du behöver fler. Här gör de ingen nytta... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för erbjudandet men jag har sex av alla och jag har insett att det är jättesällan jag behöver fler. Jag har till och med sålt av de extra i orginalaskar som jag hade liggandes :-) Kaffe- och teskedar är det som jag jagar, jag vet inte om de finns eller inte för jag har aldrig ens sett dem!

      Radera
    2. Eller vänta, är det uppläggningsbestick som du menar?

      Radera
    3. Nix, det är "vanliga" bestick.

      Radera
  4. Har förrättsbesticken! 12 st av varje. Gillar dom jättemycket, och hoppas hitta vanliga besticken också :)

    SvaraRadera
  5. De är supersnygga, och nu vet jag ju att de är grymt sköna att äta med också! :)
    Kanske kanske skulle jag också börja samla på de här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, de är toppen!!! CityMaria har oxå fallit ;-D

      Radera
  6. Halloj! Jag har nog kaffeskedarna du söker. Har letat efter din e-mail-adress utan lycka så hör gärna av dig till mig om du fortfarande är på skedjakt, vi kanske kan göra något byte?

    tobias_sandin@yahoo.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört av mig :-)
      Är mycket intresserad, kaffe-/teskedar verkar inte vara så vanliga......

      Radera
  7. Trevligt, men tyvärr har inte mailet hittat fram till mig. Testa gärna att skicka igen så jag kan svara dig och kanske skicka bilder på skedarna.
    /Tobias

    tobias_sandin@yahoo.com

    SvaraRadera