Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 16 mars 2013

Malva........ Vem röker idag?

Jag gör det ibland..... men då blir det en cigarr eller cigarill!
Humidoren är välfylld :-D

Här kommer ett par delar som kom hem till mig via Bloggtraffen vi hade i samband med Antikmässan, den här gången är det form55 som var leverantör.
Det är ett cigarettset och ett matchande fat. Jag vet att det skall finnas vaser i samma serie som jag håller ögonen öppna efter. Antingen så vill jag ha dem i den här dekoren eller så i Lansett.
Tillverkare: Gefle 1957-
Modell: S
Formgivning: S-E Skawonius
Dekor: Malva
Dekor: Lansett
Bilden ovan är ett lån från en okänd källa, jag har inga rättigheter till den.

3 kommentarer:

  1. Mmm, gillade färgen på Malvan men dekoren på Lansett, klart snygga båda två!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något nytt att söka efter..... Toppen! Bristen på Mangania/Negro glasyrer gör mig frustrerad!

      Radera
  2. Har ett malva fat, ovalt ca 30 cm långt och 20 cm brett om du skulle vara intresserad.
    Mvh Helena Chlebek
    Helena.chlebek@sas.se

    SvaraRadera