Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 20 augusti 2012

Det är svårt det där med färg!!!

Titta! Nu har jag hittat ett minifat till! Den här gången i den turkosa glasyren som används till Indiana servisen. Men fick genast motstånd av en vän som sa:
- Näääää, det där är inte turkost, den är ljusblå!
Modell:  EN
Storlek: 13cm
Glasyr: Indiana (Turkos) & Mangania (Svart)

Hummmmm....*grunnar*......Var går gränsen mellan färgerna? Här är ett exempel på två blå från Gefle stående på en blå duk i en tredje ton.

7 kommentarer:

  1. hmmm. ja vad skall man säga om det? Jag tycker ju att den är blå men inte om jag jämför med tallrikarna.
    Det får väl bara vara i betraktarens ögon.
    Fint är fatet i alla fall oavsett färg.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är turkost, det är ju en gnutta grönt i. Om man blandar blått och vitt får man ljusblå och det är inte den färgen. Så tycker jag ;)

    SvaraRadera
  3. Turkost givetvis. Som Anna säger, det är ju grönt i.

    SvaraRadera
  4. För mig är det klockret, fatet är turkost! Bryter man ner komponenterna i färgen så är andelen gult så stor att den bryter den kalla tonen och då är det inget snack men..... i vissa fall är är gränsen tunn :-)
    Jag skulle kunna gå in på massa tekniska detaler som ljustemperaturen och bärarmaterial men jag nöjer mig med att säga att det ligger i betraktarens öga!

    SvaraRadera
  5. De där små faten är jag lite nyfiken på. Vet du vad de var tänkta till för användningsområde? Jag har inbillat mig att det är kuvertaskfat. Själv har jag tre stycken i serien Cupol. Urtjusiga enligt mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag vet så finns det inte dokumenterat VAD de skall användas till, det är nog upp till innehavaren att komma på något kul :-)
      Jag tycker i alla fall att de är för stora och flata som askfat.
      Jag själv brukar ha dem som ett litet personligt kakfat, till en ostbit eller två eller till vad som helst som smakar gott framför skärmen!

      Radera
  6. Den där glasyren är urtjusig - och jag tycker helt klart att den är turkos!! :)

    SvaraRadera