Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

torsdag 30 augusti 2012

Modell - T8 - Alba

Alla som någon gång har konfronteras med Glasyren Alba från Gefle vet hur krävande den kan vara! Nu var det bara så att jag ville ha ett par semihöga ljusa stakar och jag gillar den här modellen med sin organiska form. Men den här halvmatta tennglasyren får fläckar av allt och dessa kom invirade i tidningspapper som det jävligaste av allt. Trycksvärtan kryper in i porerna och den är hopplös att få bort utan att ytan på glasyren blir blank!!!

Modell: T8 - 1958
Design: Berit Ternell
Glasyr: Alba
Gods: Flintporslin
Mått:  16 cm

4 kommentarer:

  1. Väldigt trevlig form på dem, och alltid roligt när etiketten är kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berits formgivning blir mer och mer en favvorit för mig :-)
      Hennes dekorserie Collier är nog min absoluta älskling, jag har just fått leverans av en ny vas så den kommer snart visas upp här!

      Radera
  2. Tidningspapper kan vara hopplöst. Jag köper en del äldre dockor, och ibland är de helt svartfläckiga av all trycksvärta!Om man nu promp måste packa i tidningar kan man väl linda lite plast eller hushållspapper först. Ljusstakarna var väldigt fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick just en leverans som var föredömligt packad!
      1. Neutralt papper närmast!
      2. Massa bubbelplast!
      3. Wellpapp!
      4. Kartong!
      = Ren & Hel

      Radera