Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

tisdag 7 augusti 2012

Vojne vojne vojne... Trasigt porslin igen!!!

USCH!!! Varför skall det vara såååå svårt att packa vettigt?
Jag som var så glad att få tag på en riktigt stor skål med repkant!!!

Så här skulle det bli:
... och den fina repkanten...
....men den kom fram till mig i flera bitar...
Storlek: Höjd 8cm Ø 18cm
Modell: P4 - Flint Gul
Storlek: Höjd 9cm Ø 20,5cm
Modell: P5 - Flint Blå - TRASIG

12 kommentarer:

  1. Usch! Vad tråkigt!
    Fattar inte att folk packar så dåligt. Vet de inte bättre? När jag skickar glas eller porslin så packar jag så väl att det ska kunna gå att tappa paketet utan att varan ska skadas.
    Man vet ju inte hur transportbolaget behandlar paketet så man kan aldrig vara på säkra sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lider varje gång det klirrar om ett paket! Det är inte pengarna som svider utan vetskapen att ytterligare en minst 60-årig porslinspjäs för evigt är borta!!!

      Radera
  2. Jag känner en kille som jobbar på posten. Reglerna är tydligen att ett paket ska hålla för att tappas från ca 1 meters höjd, samt att det ska hålla för att staplas många kilo uppepå (minns ej vikten)!Det tänker jag alltid på efter jag fick höra det.Jag köper en del från Tradera, och ibland har man hjärtat i halsgropen när man ser hur det är packat. Ofta är det enbart en rackarns tur att det hållit!Jättetråkigt när det går sönder, så synd och onödigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina erfarenheter när det gäller transport med paket är att:
      Posten: Är klar de som misshandlat flest paket men mycket har trots det kommit fram helt!
      DHL: Har bra egna kartonger = Bara ett trasigt fat! De ersätter trasigt gods.
      Schenker: Många klirrande lådor men även de är försäkrade!
      Konklusion: Det som galler är!
      Packa generöst med material runt godset, se till att innehållet är ordentligt fixerat mitt i kartongen med god marginal till ytterväggarna!!!

      Radera
  3. Åh, det är så jäkla trist! Är ju liksom inte bara att sticka i väg och köpa en ny.

    SvaraRadera
  4. Jag har en klot/bulbvas till dig om du vill ha. En lila som inte är så stor. Åtminstone tror jag att det är en sån, har ju inte så bra kläm på hur dom ska se ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla bulbvaser tas tacksamt emot :-) Men håll korpgluggarna extra öppna för de som är högre än 40cm.

      Radera
  5. Åh nej... :( Precis som du skriver här i kommentarerna så är det just känslan att en av ett väldigt begränsat antal av något fint som aldrig kommer tillverkas igen gått sönder. Det är ju ingen massproducerad nytillverkad "skit" som man bara kan åka till Ikea och köpa en ny av. Lika sorgligt varje gång det händer...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tror du inte på FAAN att ytterligare en vas har anlänt i veckan med en spricka, snart lägger jag av, mitt hjärta tå inte det här!!!

      Radera
  6. Jag tror att man måste maila alla säljare man gör affär med och skriva "Packa med mycket plats som du fyller upp med papper/bubbelplast" - för det är tyvärr så att folk är lite dumma i huvudet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag erbjuder till och med att betala extra för packmaterial när jag köper något som skall skickas som standard nu för tiden, men inte ens det funkar.....*suck*..!!!

      Radera