Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

onsdag 26 oktober 2011

Modell - FL

Mina inköp av Gefleporslin ökade märkbart för ett par år sedan när jag upptäckte Tradera. En av de första sakerna jag köpte var en tekanna, men döm om min förvåning när jag packade upp och en skål i modell FL i Negroglasyren låg i packetet! Jag kontaktade säljaren blixtsanabbt och undrade om det fanns någon möjlighet att behålla skålen men så var inte fallet. Moloket gick jag och skickade iväg returen :-( och ett par dagar senare kom tekannan :-)

Ett av de tyngst vägande skälen att jag budade på tidigare i bloggen nämnda lådor från Lund var att just denna skål syntes på bilderna från Crafoord. Men jäklarfaansskit när leveransen kom så var det just den skålen som var kantnaggad och ett riktigt taskigt försök att kamuflera skadorna hade gjorts!!!


Det känns som om jag ALDRIG kommer få tag på skålen.............*suck*....!!!

UPPDATERING: 131101 - Nu står skålen i min hylla i köket :-) Allt är frid och fröjd!

4 kommentarer:

  1. Då håller jag utkik efter en felfri sådan.

    SvaraRadera
  2. Jodå, jag lovar, tålamod min goda dam :-)

    SvaraRadera
  3. Har precis köpt en sådan här i ljus färg. Vill gärna veta mer om modellen såsom årtal ock liknande, kan du berätta det du vet? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer info.
      Gods modell: FL
      Tillverkning: 1955-59
      Formgivning: Arthur Percy
      Mått: 21x21x9,5cm eller 27x27x12,5cm

      Radera