Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 24 oktober 2011

Modell - MA

Jag skall erkänna att Lillemors Mannerheims serie MA inte passar mig men många finns det av den. Tekannan ser man överallt på antik- och loppisaffärerna men det är kanske för att många lämnar bort den? Jag tycker att man bränner knogarna på den så här åkte den ut blixtsnabbt :-(
Vad jag gillar med den är sockerskålen som är härligt generös och kan med fördel användas till allt möjligt! Snipan finns i två storlekar så den större passar bättre till den större mängd av mjölk som ofta används idag.

Jag har sett den i massa grasyrer:
Mangania - Svart
Peru - Brun
Oliv - Grön
Rubin - Röd
Percy blå - Cobolt

De två bilderna närmast ovan är bara lån och är av okännt ursprung..... tror jag? Känner någon igen dem och vill att jag tar bort dem, kontakta mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar