Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

lördag 8 oktober 2011

Modell - KP - Minaret/Turning torso

Den här vasen finns i massa varianter och blev mycket populär och  tillverkades både hos Karlskrona- och Gefle porslinsfabriker under lång tid.
Modellen är KP men kärt barn har många namn :-) Minaret har hängt med länge men Turning torso är ett nytt och är en hyllning till bostadshuset i Malmö.

Gefle tillverkade den bara enfärgad (vad jag kommit fram till) medans Karlskrona har varianter som vit/guld, vit/svart och vit/blomsilinga.

Modell: KP - 1954-57
Design: Arthur Percy
Storlekar ca: 21, 22 och 34cm.
Nu råkar det vara så att jag har lite för många så en vit och en svart skall säljas.....eller så måste jag hitta en vit till! De övertaliga kommer från mina Crafoord-lådor från Lund.

1 kommentar:

  1. Tycker de här är så coola i all sin enkelhet, såg de i vitt/guld på Karlskrona Porslinsmuseum i somras tillsammans med en hel massa andra godbitar. :)

    SvaraRadera