Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

måndag 17 oktober 2011

Superfavvon: BA - Del 2.

Det går frammåt :-) Nu har jag fått tag på ytterligare en färg på faten till tekopparna, GUL (Neapel), nu saknas bara de Turkosa! Koppen är fortfarande lika skön att dricka ur och härligt generös för att vara en 50-talskopp.

Modell:
BA
Design: Arthur Percy
Uppdatering: Om rätt skall vara rätt så skall den koppen som skall vara vara till de enfärgade faten inte ha någon guldrand :-) Rätt gods, fel dekor!

Helt oplanerat lyckades jag komma över den här kaffekannan för en liten peng så den fick följa med hem. När jag packade upp faten oven så visade sig att det är samma gula glasyr så nu har jag ett alternativ till den svarta Negrokannan :-)
Modell: AB
Glasyr: Neapel
Dekor: REX

4 kommentarer:

  1. Har för mig att kannans dekor heter "Rex", men jag ska kolla i mina notater, det finns nämligen flera med gult och guld...är det en blank, kraftig gul, eller mer mer blek?

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt, den är stämplad "REX" under och det är den Neapel-gula glasyren = den starkare färgen!

    SvaraRadera
  3. Det där är finfina koppar!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kollade idag, det finns typ 4-5 dekorer med gult och guld, det med namn är just Rex och Royal. Den sista är mer matt gul.

    SvaraRadera