Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

söndag 20 november 2011

Bo Fajansfabrik

Startades i Gröneberg Gävle 1874 av Erik Boberg. När Erik avled 1876 togs verksamheten över av sönerna Johan-Erik och August. Fabriken tillverkade konst och prydnadsföremål, men när första världskriget bröt ut, så minskade produktionen avsevärt. Efter kriget byggdes fabriken ut, och i början av 1920-talet ombildades företaget till aktiebolag, med familjen Boberg som ägare. Namnet kortades ner till Bo Fajans.

Kromoglasyren är en av de häftigaste jag vet, här är ett exempel på en riktigt stor maffig fruktskål på fötter. Jag har fyllt den med min samlig av klot och kulor!

Design: Allan Eberling 1921-27
Glasyr: Kromo
Storlek: 28 x 28 x 11cm

1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Jag har denna fruktskål och 6 st assietter i mina skåp, som är mycket fulla ;) (flyttat till mindre lägenhet,,,,)
    Funderar ev på att sälja dem i ett paket, men har ingen aning om vad de kan tänkas ligga i för priser?
    Får man be dig om hjälp?
    Vänliga hälsningar Pia i Uppsala :-)

    SvaraRadera