Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

onsdag 2 november 2011

Modell - Z - Ljusstake

Här är ytterligare en av Percys fantastiska ljusstakar, jag har gillat den här modellen långt innan jag aktivt började samla på de svarta glasyrerna. Jag har sett den flertalet gånger hos div. olika "tanter" i Strömsundsområdet under min uppväxttid, det måste funnits många bra säljare i norra sverige. Jag såg modellen i Rubinglasyr så sent som i sommras på två olika loppisar i området! Den fanns i produktion under 28 år vilket jag tror är rekord!

Modell: Z
Glasyr: Mangania
Design: Arthur Percy
Tillverkning: 1936-64
Höjd: 5cm


3 kommentarer:

  1. Ja, det finns ju många olika glasyrer och dekorer på denna...jag vet inte hur många jag haft och slussat vidare, men säkert 10 st...dock inga svarta.

    SvaraRadera